Ofte stilte spørsmål

  • Brukerprofil (pålogging, passord o.l.)

    • ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester på internett og gir tilgang til over 1000 tjenester fra offentlige virksomheter. Les mer på Difi's nettsider, https://eid.difi.no/nb/id-porten
    • Ved første gangs innlogging vises et velkomstbilde med fødselsnummer, fornavn, etternavn, e-postadresse, telefonnummer og adresse hentet fra Altinn. Du får da mulighet til å korrigere alle opplysningene (unntatt fødselsnummer).
    • Nei - Autentiseringen styres av ID-porten, og det er ikke nødvendig med eget passord i ESS.
    • Ja. Ønsker du å endre e-postadresse kan du gjøre det fra menyvalget "Min profil".
    • Etter du er logget inn med ID-porten kan du hente tidligere søknader og rapporter. Under «Mine søknader» og «Mine rapporter» vises en stor meldingsboks som forteller hvordan du går frem. Du må ha ditt tidligere brukernavn og passord for å fullføre koblingen.
    • Ja - offentlig sektor skal logge inn med ID-porten. Dette gjelder eksempelvis kommunalt ansatte som leverer søknad på vegne av kommunen de representerer.
      Når man logger inn med ID-porten, autentiserer man at man er riktig vedkommende. Personinformasjon som ligger bak den elektronisk ID-en er ikke synlig for andre.

      Bruk av ID-porten for ansatte i offentlig sektorer i tråd med Difi's anbefalinger.
  • Tilgangsstyring

    • Ja. Du kan overføre eierskap eller gi lesetilgang til andre brukere for alle foretakssøknader. Under menyvalget "Mine søknader" kan du klikke på lenken under kolonnen "Tilgang" til den søknaden du vil administrere tilgang for.

      Hvis du ønsker at noen andre skal kunne lese innholdet i søknaden kan du gi lesetilgang.

      Hvis du ønsker at noen andre skal ta over eierskapet til søknaden (og eventuelle tilhørende aksepter/rapporter) kan du overføre eierskap.

      Den du gir tilgang til må ha en ID-portenbruker i Elektronisk søknadssenter og du må vite e-postadressen til denne brukeren.
    • Hvis du kun ønsker at noen andre skal kunne lese innholdet i søknaden din, holder det at du gir lesetilgang.

      Hvis du ønsker at noen andre skal ta over eierskapet til søknaden (og eventuelle tilhørende aksepter/rapporter) din, må du overføre eierskap.
    • Ja. Da må du overføre eierskapet for denne søknaden til den som skal rapportere. Du kan overføre eierskap til andre brukere for alle foretakssøknader. Under menyvalget "Mine søknader" kan du klikke på lenken under kolonnen "Tilgang" til den søknaden du vil overføre eierskap for.

      Den du gir tilgang til må ha en ID-portenbruker i Elektronisk søknadssenter og du må vite e-postadressen til denne brukeren.
    • Du vil miste skrivetilgangen din, men du kan velge å beholde lesetilgangen. Hvis du velger å ikke beholde lesetilgangen, forsvinner søknaden (og eventuelle tilhørende aksepter/rapporter) helt fra din bruker.
    • Hvis du få feilmelding når du prøver å gi andre brukere tilgang til søknaden din kan det være en av følgende årsaker:

      - Den du forsøker å gi tilgang til har ikke en ID-portenbruker i Elektronisk søknadssenter. Gi vedkommende beskjed om å logge inn i Elektronisk søknadssenter med ID-porten.

      - E-postadressen til den du forsøker å gi tilgang til er feil. Spør vedkommende hvilken e-postadresse som er registrert under menyvalget "Min profil".
    • Ja. For å se alle søknader for en virksomhet, må du enten ha rollen "Energi, miljø og Klima" (viktig å merke seg at rollen også gir tilgang til annen funksjonalitet i Altinn på vegne av bedriften), eller du må ha rettighet til tjenesten "Miljødirektoratets elektroniske søknadssenter" i Altinn.

      Mangler du rettigheter må du ta kontakt med virksomhetens leder. Det er som regel daglig leder, styreleder, eller andre som har rollen «tilgangsstyring» i Altinn som kan gi ansatte eller andre rettighet til å handle på vegne av bedriften.

      Når du har fått rettigheter logger du inn i Elektronisk søknadssenter med ID-porten og går til Mine søknader. Her finner du alle leverte søknader for de virksomhetene du har rettigheter til.
  • Kasserte fritidsbåter (vrakpant)

  • Søknader generelt

Finner du ikke det du leter etter?

Har du spørsmål angående en innsendt søknad, legg gjerne ved referansenummeret til søknaden.

Kontakt oss

Du kan også ringe oss på: 951 23 500

Man - fre kl. 10.00 - 14.00